Jag fick just ett granskningspar av Vibram Fivefingers Bikila i posten idag med tillst?nd av Vibram och Pursuit Brand Equity Group (tack Adam!). Om du inte k?nner till VFF Bikila ?r det en ny sko fr?n Vibram som ?r designad Nike Air VaporMax Mens speciellt f?r l?pare. Jag har k?rt i Vibram Fivefingers KSO i n?stan ett ?r och har skrivit mycket om min erfarenhet h?r p? Runblogger (om du ?r intresserad, h?r ?r min str?ng av VFF-inl?gg b?rjar). Fivefingers ?r den mest minimalistiska skon som jag k?r i regelbundet, och jag har ivrigt v?ntat p? tillf?llet att ta ut ett par Bikilor f?r en snurr. Jag hade redan gjort 5 miler innan UPS-mannen kom med ov?ntad leverans i eftermiddag. Sj?lvfallet, n?r jag ?ppnade upp paketet och s?g vad som fanns inuti, visste jag att jag inte skulle Adidas Superstar Femme kunna v?nta till imorgon med att springa i dem - det skulle bli en dubbelk?rningsdag! Jag b?rjade med att bara prova dem runt i huset. Min f?rsta tanke var att de k?ndes v?ldigt tunna, n?stan f?r h?rda j?mf?rt med mina KSO: s. Jag hade beg?rt en storlek 41, som ?r en storlek som ?r mindre ?n min KSO, Nike Air Max 95 Femme fr?mst f?r att jag k?nner att det finns lite f?r mycket vridrum i mina KSO-t?r. De stora och sm? t?rna p? min v?nstra fot k?ndes som om de var lite kl?dda i t?fickorna p? Bikila, men inte till den punkt d?r de tvingades b?jas. Det var mer som att de fyllde t?fickorna fullst?ndigt och var i kontakt med gummit i spetsen (jag konsulterade Vibram-fittsidan och var s?ker p? att det var okej att ha mina t?r ”bete” p? fickans spetsar). Jag var orolig ?ver att detta skulle kunna leda till vissa friktionsbl?sor p? k?rningar, men denna r?dsla Nike Epic React Flykint Womens visade sig vara obefogad, ?tminstone i min f?rsta korta jaunt. Bikilorna ?r mycket mer passande ?n KSO: s, och de k?nns verkligen som en andra hud som t?cker din fot. En annan skillnad i j?mf?relse med KSO ?r att Bikila har en uttalad t?fj?der, vilket ?r upp?tg?ende t?r som du kan se n?r du tittar p? skon fr?n sidan. T?fj?der ?r vanligt i l?parskor, och ?ven Nike Air Max 90 Dames om vissa m?nniskor inte gillar det i en minimalistisk sko, har det aldrig riktigt besv?rat mig. Slutligen ?r insidan av Bikila v?ldigt mjuk och extremt bekv?m - dessa ?r definitivt t?nkta att k?ras in utan strumpor (se inre bild nedan). Jag fick h?ra av min kontakt p? PBEG att Vibram marknadsf?r Bikila strikt som en l?pning sko, och att inte f?rv?nta sig att det ska k?nns som en heldagssko som KSO - den h?r beskrivningen ?r mycket exakt. Om jag planerar att b?ra ut ett par www.braderiekwadijk.nl VFF-apparater, v?ljer jag min KSO. Om du vill k?pa ett par Fivefingers att anv?nda som en allomfattande promenad- och springsko kan KSO vara ett b?ttre val. Men om du vill att ett par Fivefingers ska anv?nda sig strikt f?r att springa och arbeta med form, kan Bikila vara v?gen att g? (jag kommer att h?lla en dom kvar nu tills jag l?gger in fler mil i Bikila). Efter att ha gjort barnen redo f?r s?ngen grep jag Jack Nike Air Max 90 Mens och gick ut f?r en snabb k?rning p? 2 mil bara f?r att f? en k?nsla av hur de skulle k?nna sig p? v?gen. Jag ins?g genast att Nike Air Max 270 Homme den snubhet som jag ursprungligen hade, trots att jag skulle vara negativ, faktiskt var en positiv p? spr?ng. Eftersom Bikila ?r s? mycket mer passande ?n mina KSO: er, var det n?stan ingen gnidning eller friktion n?gonstans mellan skon och fot Jag valde att storlek ner i Bikila). Det k?nns n?stan Adidas Ultra Boost Damen som om Bikila ?r gjuten till din fot, och n?r den blev v?t av svett, verkade det ?vre materialet mjukna lite och komforten ?kade ?nnu mer. N?r jag k?rde i Bikila landade jag tydligt p? den fr?mre halvan av min fot, och skorna l?ter ett svalt tappljud n?r jag kontaktade marken. Jag har h?rt vissa m?nniskor uttrycka besvikelse ?ver extra d?mpning i Bikila, men f?r att vara ?rlig k?nde det mig inte s? mycket annorlunda f?r mig - kanske lite h?rdare. Det ?r sv?rt att s?ga mycket efter bara tv? mil, men om f?rsta intryck ?r n?gon indikation, Nike Air Max 2017 Donne tror jag att jag kommer att gilla att springa i den h?r skon. H?ll ?gonen ?ppna!