Diagram som visar hur jag best?mde tjocklek p? h?len och framfoten med en Jorgensen-st?ngkl?mma. Jag m?tte stavl?ngden till h?ger om kl?marmen i helt st?ngt l?ge (?vre bilden) och subtraherade sedan Nike Air Max 95 Femme l?ngden p? Nike Air Vapormax Damen samma st?ng n?r kl?mman klipptes t?tt men inte f?r h?rt mot skon (nedre bild; kl?mma fastkl?md innersula, mellansula och Nike Air Max Classic BW Womens yttersula) .Jag m?tte h?ltjocklek i mitten av h?len och framf?tttjockleken d?r fotens boll (dvs metatarsalhuvuden) skulle vila. Det senare ?stadkoms genom att skjuta kl?marmen genom sn?ren mellan tungan och ?gon?verdelen, s? att inget ?vre tyg ingick i m?tningen (detta kunde inte g?ras i Vibram Fivefingers KSO: er eller Nike Sneakerboat, s? jag uppskattade tjockleken p? framfodret och subtraherade det fr?n den uppm?tta h?jden). Alla m?tningar gjordes p? b?de h?ger och v?nster skor och i genomsnitt (m?tningar var ?verl?gset konsekvent mellan sidorna p? de flesta skor, vilket gav mig st?rre f?rtroende f?r mina data). De m?tt som jag tillhandah?ller nedan ?r inte perfekta och ett mycket ?verl?gset s?tt att Nike Air VaporMax Womens g?r detta Nike Air Max 90 Mujer skulle vara att klippa skon i halv l?ngd och m?ta tjocklek med en bromsok (vilket jag av uppenbara sk?l inte kan motivera att g?ra med egna skor - men Newton Running har en bild av en av sina skor klippta p? detta s?tt - Se nedan. Dessutom har alla dessa skor b?rs under varierande tidsperioder, s? jag har ingen aning om hur mycket av en effekt mellansulakomprimering eller yttersula med ?kad k?rstr?cka kan ha p? dessa m?tningar (det skulle vara ett annat intressant hem experimentera f?r att g?ra, och jag antar att om n?got skulle kompakteringen minska droppe genom att komprimera h?lkudden i en h?l-anfallare som mig; n?r det g?ller yttersula, s? ?r det mesta av mina p? h?lens laterala h?rn, och w som f?rmodligen inte en viktig faktor i dessa m?tningar). Trots ovanst?ende ?verv?ganden har jag gjort ett akademiskt liv av att www.bendermarine.se m?ta Nike Air Max 95 Mujer mikroskopiska delar av djurskelett, s? jag ?r ganska f?rsiktig n?r det g?ller att m?ta, och d?rmed ?r jag s?ker p? att dessa siffror ?r ?tminstone rimligt korrekta (och metoden som anv?ndes var densamma p? alla skor). Jag Adamson fr?n Newton Running var v?nlig nog f?r att l?mna flera kommentarer p? detta inl?gg, inklusive en d?r han listar h?len och framf?tternas tjocklek f?r varje rad Newton-skor. Eftersom mina nummer f?r Sir Isaac inte st?mmer med hans, trodde jag att jag skulle f?rs?ka m?ta min Sir Isaacs med hj?lp av en annan teknik som ocks? ?r l?tt att g?ra hemma. Allt det medf?rde var att m?ta h?jden p? en spettpinne och sedan m?ta h?jden till vilken den str?ckte sig n?r den lyfts med skonets h?l eller framfota. Du kan se hur jag gjorde det p? bilderna nedan: Alternativt s?tt att m?ta h?l och framfotlyft. P? den v?nstra Nike Air Max 90 Mens bilden Nike Air Max 97 Damen vilade jag pinnen p? tr?ytan nedan och m?rkte p? papperet l?ngst upp p? pinnen f?r att fungera som baslinjen. D?refter placerade jag pinnen centralt i h?len p? skon l?ngs samma linje som det f?rsta m?rket. Jag markerade sedan den nya h?jden p? pinnen. Att m?ta avst?ndet mellan de tv? markeringarna representerar den exakta h?jden som pinnen h?jdes av h?len p? skon. Jag anv?nde samma procedur f?r att m?ta framfotsh?jden. Du kan se ovanst?ende att den h?r metoden gav en h?lh?jd p? 33 mm och en framfotsh?jd p? 25 mm, vilket ger en h?l-t? droppe p? 8 mm. Dessa siffror ligger v?ldigt n?ra de som jag m?tte med hj?lp av kl?mmetoden (se nedan - det faktum att de ?r 0,5-1 mm st?rre kan bero p? att kl?mman l?tt komprimerar inl?ggssulan n?r den ?r cinched), och jag ?r ?vertygad om deras noggrannhet. Inte s?ker p? varf?r det r?der en avvikelse Nike Air Max 270 Mujer med siffrorna Nike Air Presto Damen som Ian rapporterade nedan (28 mm h?l, 23 mm framfoten, 5 mm droppe). Min slutsats ?r att det ofta ?r sv?rt att veta vad tjockleken som rapporteras av tillverkare inkluderar - dvs. bara mellansula, mellansula + yttersula, eller innersula + mellansula + yttersula. Verkar f?r mig att det senare ?r den mest exakta bilden av var foten skulle sitta relativt marken i en viss sko, och det ?r vad jag har rapporterat h?r (med potentiella felaktigheter som anges ovan). Jag b?r p?peka att en skillnad p? 1 mm ?r v?ldigt liten och f?rmodligen f?rsumbar ur prestationssynpunkt (och f?r att inte s?ga, ocks? f?rmodligen v?l inom felmarginal).